Op 1 september 1939 valt Hitler Polen binnen. Twee dagen later verklaren Frankrijk en Engeland Duitsland de oorlog. De Tweede Wereldoorlog is begonnen. In Nederland groeit de spanning. Wat zijn de plannen van Hitler? Gaat hij nog meer landen zomaar binnenvallen? Ook Nederland? De Nederlandse regering maakt het leger klaar om het land te verdedigen. Sinds 1933 zijn er veel Duitse joden naar Nederland gevlucht in de hoop dat zij daar veilig zijn. Nu proberen joodse mensen nog verder naar het buitenland te vluchten, bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten. Maar daarvoor moet je wel geld hebben èn je moet toestemming van het land krijgen om er te gaan wonen. Daarvoor heb je een visum nodig.

Eén van de joodse families die visa aanvragen is de familie Van Hessen. Ze wonen in Den Haag. David van Hessen is zakenman en hij vraagt visa voor zijn gezin aan voor de Verenigde Staten. Het lukt hem om visa te krijgen voor zijn vrouw en kinderen maar niet voor moeder van zijn vrouw. Zij woont ook bij het gezin en weggaan zonder oma wil de familie niet. Ze blijven dus in Nederland.

De jongste dochter van het gezin heet Edith. Ze is geboren in 1925 en heeft twee oudere broers. Edith komt uit een creatief gezin. Haar vader kan heel mooi tekenen, schilderen en boetseren. Haar moeder zingt en speelt piano. Ook haar broers zijn creatief. In 1939 begint Edith met een dagboek. Op 18 juni 1939 schrijft ze dit gedicht.

Onweer

Dreigende wolken hangen boven de zee.

Zwermen vogels vliegen in tempo mee.

Daar komt het,

’t Is donker op de aard’.

De mensen schuilen,

Verschrikt en bang voor dees’ boosaard.

Daar barst het los,

Een bliksemflits,

Een donderende knal.

Gaat over huis en veld en bos,

Ontsteekt bomen in het dal,

Dan, op het hoogtepunt van zijn kracht,

Barst er weer uit alle macht

Een knal los en dan gekraak,

Een schelle, grote lichtbaak.

Dan is het stil

Het einde,

Iedereen die God even danken wil.

Lees meer over Edith Hessen >>

1933 >>