Joods Lyceum Fischerstraat 133-135 Den Haag © Paul Krugerschool, OBS de Springbok

Deze website hoort bij de plaquette die onthuld werd op 2 april 2014 ter herinnering aan de joodse kinderen die naar het Joodsch Lyceum in de Fischerstraat gingen van 1941 tot 1943.

Ontwerp plaquette: Alfred Beekenkamp en Astrid Dekkers, Den Haag

Webdesign: Petra Knötschke, k-cie.nl, Den Haag

Tekst website: © 2014 Astrid Dekkers en Petra Knötschke

Voor deze website is informatie gebruikt uit:
- Wally de Lang, Slotakkoord der kinderjaren. Herinneringen aan het Joodsch Lyceum  Fisherstraat Den Haag  1941-1943  (Den Haag, 2003)
 De aantallen kinderen die genoemd worden op de plaquette zijn gebaseerd op de informatie van  Wally de Lang, gebaseerd op de meest recent bekende gegevens (maart 2014).

- In Memoriam, Den Haag 1995

- Interview met de heer M.S.R. Nihom, Den Haag.

- Edith Velmans - van Hessen, Het verhaal van Edith. Oorlogsdagboek (Amsterdam 2012).

Er wordt gelinkt naar de volgende websites en er is informatie overgenomen van de deze websites:

Op deze websites kan op straatnaam en op familienaam gezocht worden naar informatie over
      joodse families:

www.joodsmonument.nl,
      www.haagsescholen.nl,
      www.communityjoodsmonument.nl

www.joodserfgoeddenhaag.nl
      www.joodskindermonument.nl

Over Edith van Hessen: http://deoorlog.nps.nl  Aflevering 2

Een wandeling door de voormalige Joodse buurt: www.destadgeschonden.nl

Over Westerbork, Auschwitz en Sobibor: www.kampwesterbork.nl

Bronnen en links